مسجد آبی (کبود) استانبول
مسجد آبی (کبود) استانبول ۲۰ تیر ۱۴۰۳

مسجد کبود استانبول، معیاری برای سنجش عیار معماران مسلمان و مسیحی

مسجد سلطان احمد، مسجد کبود، مسجدیه که در شهر استانبول واقع شده. این شهر که در زمان امپراتوری عثمانی طی سال‌های ۱۴۵۳ تا ۱۹۲۳ پایتخت این کشور بوده، یکی از زیباترین شاهکارهای معماری اسلامیه که به علت وجود کاشی‌های آبی رنگ در طراحی داخلی، به مسجد آبی هم شهرت داره.

مسجد کبود استانبول، طی سال‌های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۹، به دستور سلطان احمد اول بنا شد و به همین دلیل بعد از مرگش مسجد رو مسجد سلطان احمد نامیدن. سلطان محمد توی همین مسجد دفن شده. این مسجد در قدیمی‌ترین بخش استانبول واقع شده که این منطقه در قبل از سال‌های ۱۴۵۳ (میلادی) مرکز قسطنطنیه، پایتخت امپراتوری بیزانس، محسوب می‌شده. مسجد کبود، در نزدیکی هیپودروم قسطنطنیه‌اس و تا کلیسای بزرگ مسیحیان با نام ایا صوفیا، فاصله خیلی کمی داره.

مسجد کبود استانبول در چند قدمی سرای توپقاپیه، کاخی که محل اقامت پادشاهای عثمانی تا سال ۱۸۳۵ بود و فقط تا ساحل بسفور چند دقیقه‌ای فاصله داره. اگه از دریا به مسجد نگاه کنید، گنبد‌ها و مناره‌های مسجد در بخش قدیمی شهر برجسته هستن و هدف سازنده‌ها هم ایجاد چنین چشم‌انداز زیبایی بوده.

این مسجد به عمد در مقابل عمارت ایا صوفیا ساخته شده تا نشون بده که معمارای عثمانی و مسلمون می‌تونن رقبای سرسختی برای اجداد مسیحی خودشون باشن. با این وجود، معمار نتونسته گنبد‌هایی بزرگتر از گنبد عمارت ایا صوفیا بسازه و به همین دلیل تلاش کرده با تنظیم دقیق موقعیت گنبد‌ها، شبه‌گنبد‌ها و مناره‌ها، جلوه‌ای زیبا رو به وجود بیاره. علی‌رغم تلاش معمار، ابعاد ساختمون کوچکتر از ابعاد عمارت ایا صوفیا‌ است که این مسئله سلطان احمد رو بسیار خشمگین کرد؛ به نظر می‌رسه اون زمان یکی از معیارهای زیبایی، عظمت و بزرگی بوده.

در غرب این مسجد رو با نام مسجد کبود می‌شناسن؛ چون توی نقاشی‌های طرح داخلی از رنگ آبی استفاده زیادی شده. با این وجود، این نقاشی داخل مسجد بخشی از دکور داخلی اصلی نبوده و امروزه اون رو از دکور داخلی حذف کردن؛ بنابراین دکور داخلی مسجد دیگه منحصراً آبی رنگ نیست.

سده فار محمد آقا، معمار سلطان احمد دستور داشت تا در ساخت زیباترین و مجلل‌ترین مکان عبادت مسلمانان در جهان از هیچ تلاشی فروگذار نکنه. ساختار اصلی مسجد تقریباً شبیه مکعبه که طول و عرض اونن ۵۳ و ۵۱ است. جهت‌گیری مسجد به گونه‌ایه که وقتی مسلمانان نماز به پا می‌کنن، رو به سمت مکه داشته باشن و محراب روبه‌روشون باشه.

سفربازی - مسجد سلطان احمد

مسجد سلطان احمد

شما به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

(0/0)

نظرات

ارسال دیدگاه

لغو پاسخ